HOME ABOUT RECIPES RECIPES HOTSPOTS CONTACT

zondag 10 maart 2013

Hotdog


Dit hotdog recept is geïnspireerd op de na-het-stappen-snack die ik een paar jaar geleden in een klein plaatsje in Portugal at. Samen met vriendinnen zaten we in een appartement in Praia da Rocha (vast nog nooit van gehoord, wij zelf toen ook niet) een half uur van de populaire badplaats Albufeira. Ondanks dat het echt een gat was, kon je er geweldig leuk uitgaan en was het er niet bezaaid met Nederlanders. Op de terugweg over de boulevard langs het strand kwamen we langs een kraampje met broodjes hotdog. Hier kreeg je een broodje met hotdog met alles erop en eraan: uien in tomatensaus, chipsfrietjes, pepers, zuurkool en mosterd. Dit was het lekkerste broodje hotdog die ik ooit op heb. 

Nu moest ik deze week opeens weer aan desbetreffende hotdog denken. Ik vroeg ik mij af of deze broodjes hotdog echt zo lekker waren, of dat het aan de staat van gesteldheid lag. Ik heb 'm nagemaakt en het lag niet aan de omstandigheden, het broodje is echt lekker. Niet gezond, maar je wordt er wel happy van!


Ingrediënten voor 4 broodjes hotdog
8 lekkere hotdogs
4 ciabatta's of ander lekker brood
500 gram zuurkool
klontje boter
mosterd (zelfgemaakt: recept volgt!)
chipsfrietjes (zo'n klein zakje chips in de vorm van kleine frietjes)

Voor de relish
2 uien
1 teen knoflook
1 blikje tomatenpuree
1 el suiker
scheutje rode wijnazijn
scheutje water
olijfolie




Maak eerst de relish. Snijd de uien in halve ringen en snijd de knoflook fijn. Verhit een scheutje olie in een koekenpan en fruit de uien glazig. Voeg de knoflook en de tomatenpuree toe en bak even mee. Voeg nu de suiker, de rode wijnazijn en wat water toe. Laat alles een paar minuten indampen. Breng op smaak met peper en zout.

Warm ondertussen de hotdogs op. Verhit een klontje boter in een pan en bak de zuurkool in ongeveer 5 minuten (je kan 'm ook 25 minuten koken met wat water). 

Snijd de ciabatta open. Verdeel de zuurkool over de broodjes. Leg de knakworsten hier op en serveer met de relish, zelfgemaakte mosterd en chipsfrietjes.