HOME ABOUT RECIPES RECIPES HOTSPOTS CONTACT

dinsdag 2 april 2013

Geroosterde flespompoen met boerenkool en amandel pecan parmezaan


Vorige week kon je mee doen aan een winactie met als prijs keukenspulletjes van Søstrene Grene. Om te winnen moest je je lievelingsrecept insturen met de reden waarom je dat gerecht het liefst eet. Ik moet zeggen dat ik het nogal lastig vond om een gerecht te kiezen uit alle lekkere recepten die jullie hadden ingestuurd. 

Bij het uitkiezen van een winnaar heb ik eerst gekeken wat ik laatst nog gegeten had. Afgelopen week was ik in een bakmood. Ik had al bananenbrood, hot cross buns en worteltaart gebakken. Aangezien ik van afwisseling houd en de hele week bakken ook weer niet heel bevorderlijk is, vielen de bakrecepten helaas af (alhoewel de brownie, pannekoeken, ontbijtmuffins en de Zweedse cake er behoorlijk verleidelijk uitzagen, ik ga ze in ieder geval sowieso een keer maken!) 

Toen was ik weer een stapje dichter bij de winnaar. Wat opviel was dat bijna alle recepten vega waren (of zelfs vegan). Ik ben zelf geen vegatariër, maar ik eet als ik erover nadenk heel vaak geen vlees. Nieuwe-vega-inspiratie kan ik altijd wel gebruiken, dus een recept zonder vlees wordt het dus.

Toen werd het weer moeilijk, want alles klonk zo lekker. Burgers van portobello? Risotto met geitenkaas en aubergine? Pasta met zelfgemaakte pesto? Quinoa salade of een salade met tabouleh en bulgur of toch iets Indiaas? Poeh! Dit alles maakte het er niet makkelijker op. 

Uiteindelijk heb ik iets gekozen dat ik echt noooooooooit eet: boer-en-kool.


Als ik aan boerenkool denk, komen er nare associaties aan ouderwets koude winters op. Hollandse groenten gaan er bij mij niet zo in. Op zich leer ik een lekker klaargemaakte andijvie- of zuurkoolstampot steeds meer waarderen, maar ik loop er niet heel warm voor. Dus toen ik boerenkool tussen de recepten zag staan, had ik eerst zo mijn bedenkingen. Toen ik het recept eenmaal ging lezen, merkte ik dat ik toch steeds benieuwder werd...

Mijn gedachten aan boerenkool gingen tot op heden nooit verder dan stamppot (als ik überhaupt al aan boerenkool dacht). Dit recept is heel anders: met pompoen uit de oven met Parmezaanse kaas. En aangezien het dit weekend nog sneeuwde in Utrecht, vind ik boerenkool ook nog wel kunnen. 

Ik heb gekozen voor het volgende recept: geroosterde flespompoen met boerenkool en amandel-pecan parmezaan

Dit heb je nodig voor 4 personen 
Geïnspireerd op het recept van Oh She Glows
Het is eigenlijk een bijgerecht, maar ik at 'm als hoofdgerecht met brood erbij

1 flespompoen (pompoen is best wat werk om te schillen en in stukken te snijden, je kan ook zoete aardappel gebruiken, smaakt net zo lekker en is makkelijker te snijden, neem dan 4 aardappelen). 
2 tenen knoflook
een handje bladpeterselie
een flinke scheut olijfolie
grof zeezout
100 gram boerenkool

handje amandelen
handje pecannoten
50 gram Parmezaanse kaas (eigenlijk moeten er edelgistvlokken in, maar dit vond ik weer een beetje té vegan, dus ik heb gewoon Parmezaanse kaas gedaan)
grof zeezout
1 el lekkere olijfolie




Zo maak je het
Verwarm de oven voor op 200 graden.

Schil de pompoen (met een dunschiller gaat dat best easy). Snijd 'm in de lengte door de midden en verwijder de pitten en draden met een lepel. Snijd beide helften in stukken van ongeveer 2 cm dik. 


Doe een scheut olijfolie in een ovenschaal (eentje met deksel als je die hebt). Doe de pompoenstukken in de ovenschaal. Hak de knoflook en peterselie in grove stukken en doe die erbij. Bestrooi met versgemalen zeezout en peper. Meng alles door elkaar (voeg de boerenkool nog niet toe!)

Doe de deksel op de ovenschaal (of als je geen deksel hebt, doe er dan aluminumfolie overheen en prik hier wat gaatjes in). Bak alles in ongeveer 45 minuten gaar.

Hak ondertussen de noten in grove stukken (kan ook in de keukenmachine) en voeg geraspte Parmezaanse kaas, zeezout en olijfolie toe.  

Haal de schaal uit de oven als je met een vork in de pompoen kan prikken (dan issie gaar). Zet de oven nu op 150 graden. Doe de boerenkool erbij en besprenkel met het noten-parmezaanmengsel. 

Bak nog ongeveer 5 tot 10 minuten totdat de noten licht geroosterd zijn. Houd het goed in de gaten, zodat de noten niet verbranden!

Haal de schaal uit de oven en serveer. Eet als bijgerecht of met brood als hoofdgerecht!

Het is echt een heel lekker recept, dus BRITT hiep hoi! Jij bent de gelukkige winnares!  Met dit leuke en originele recept is mijn onderwaardering van boerenkool in ieder geval verdwenen. Dit recept maakt deze koude lente weer wat verdraaglijker.