HOME ABOUT RECIPES RECIPES HOTSPOTS CONTACT

zondag 28 april 2013

Gierst met spinazie, linzen, courgette & avocadopesto (vegan)


Nog nooit eerder heb ik bewust een vegan, ja dus niks van dierlijke komaf, recept gemaakt. Ik eet wel bewust niet iedere dag vlees, maar om nou helemaal geen zuivelproducten enzo meer te gebruiken, gaat mij net weer iets te ver. 

Wel was ik erg enthousiast over het pompoen-boerenkoolrecept van Ohsheglows (eigenlijk van origine ook veganistisch, maar ik had de gierstvlokken vervangen door Parmezaanse kaas), dus toen dacht ik laat ik dit keer wél een veganistisch recept maken. 

Het nadeel aan vegan recepten, vind ik, is dat je allerlei aparte zuivelvervangers nodig hebt zoals rijstemelk, amandelmelk of gierstvlokken. Deze producten kun je vaak alleen bij speciaalzaken krijgen en zijn ook nog eens duur. Toen ik me aan een vegan recept ging wagen, heb ik er eentje uitgekozen waarbij je niet van dit soort aparte ingrediënten nodig hebt. 

Toevallig had ik de gierst nog in de kast staan (ik had het een keer bij de Turkse winkel gekocht zonder te weten wat het was). Dat kwam dus goed van pas. Anders kun je het kopen bij biologische winkels. Verder heb je niks raars nodig, alleen maar groenten. Super green dus!
Dit heb je nodig voor 4 personen
150 gram gierst
150 gram linzen
2 courgettes
1 sjalotje
paar handjes spinazie

Voor de avocadopesto
1 avocado
1 knoflookteen
3 el olijfolie
versgemalen zout
sap van een halve limoen
1 bosje basilicumblaadjes

Zo maak je het
Breng een pan water met wat zout aan de kook. Doe de gierst in het water als het kookt en zet laag. Laat ongeveer 15-20 minuten sudderen tot de gierst gaar is.

Snijd de courgettes in de lengte doormidden en snijd in plakjes. Snipper het sjalotje. Bak de courgette en het sjalotje met wat olie, peper en zout ongeveer 5-10 minuten.

Maak ondertussen de avocadopesto. Doe alle ingrediënten voor de "pesto" in een keukenmachine of pureer met de staafmixer tot je een glad mengsel krijgt. Breng op smaak met peper en zout.

Meng de gierst en de linzen door elkaar. Voeg de courgette toe. Schep de spinazie erdoor heen. Schep op borden en serveer met de avocadopesto.