HOME ABOUT RECIPES RECIPES HOTSPOTS CONTACT

dinsdag 16 juli 2013

Thailand: kookcursus Thais in Chiang Mai

In mijn vorige post claimde ik nog "de lekkerste curry ooit", zowel gegeten als gemaakt. Ooit gegeten kwam de eerste avond in Thailand al verandering in, toen ik bij een klein barretje aan de rivier in Bangkok groene Thaise curry at. De lekkerste curry ooit gemaakt, kookte ik gister tijdens een kookcursus in Chiang mai. Via twitter kreeg ik als aanrader om een Thaise kookcursus te doen. Chiang Mai ligt in het noorden van Thailand en hier barst het van de kookscholen waar je authentieke Thaise gerechten kan bereiden. Ideaal dus om Thais te leren koken. Wij kwamen uiteindelijk uit bij de Thai Farm Cooking School waar we in een half openlucht keuken vijf heerlijke Thaise gerechten bereidden. 




Het Thaise platteland

Bij de meeste scholen bereid je meerdere gerechten, maar de Thai Farm Cooking School onderscheidt zich van de rest doordat je de verse ingrediënten zelf mag proeven op de biologische boerderij, je de currypasta helemaal zelf mag maken (dus niet alleen toekijken) en last but not least doe je hier je eigen afwas (dit viel uiteindelijk wel mee, alleen de vijzel was je zelf af).

De kok vertelt over de producten die groeien op de farm
Bitter eggplant, kleine ronde aubergine met een bittere smaak

's Ochtends werden we opgehaald door een busje. Onderweg naar de boerderij ga je eerst langs een lokale markt waar je de producten haalt. De verse ingrediënten die je verder nodig hebt, groeien allemaal op de boerderij. Hier krijg je een rondleiding en proef je alles wat in de tuin groeit, zoals bitter eggplant, long beans, lemon grass en Thaise peterselie en basilicum. Ook groeit de hot chili in de tuin. De kok zei dat de groene variant van deze pepertjes "not so spicy" zijn, maar toen ik een mini hapje nam, had ik het niet meer. Ook noemde ze onze curry's "babyfood". Gelukkig kun je zelf aangeven hoe pittig je het gerecht wil maken en hoeveel pepers je wilt gebruiken. 

De buitentafel waar je al het lekkers dat je kookt opeet

Je kiest vijf gerechten. Ik maakte Nam Prik Kaeng Phen (rode currypasta) en natuurlijk de bijbehorende Kaeng Phed Gai (rode curry met kip), Tom Kaa Gai (kip in kokosmelksoep), Pad Thai (fried noodles), Phad Kaprao Gai (kip met basilicum) en als toetje Kao Nio Ma Muang (mango met sticky rice) met thee van citroengras (goed voor de spijsvertering, wat wel nodig was na deze flinke maaltijd).


Ingrediënten voor de curry

Erg leuk (en goed voor de spierballen) om de currypasta helemaal from scratch te maken in de vijzel. Alles was echt super lekker en simpel om te maken. Wat vooral opviel was dat alles zo snel klaar was. Zelf heb ik het idee dat ik toch langer in de keuken sta als ik curry maak, maar deze gerechten waren vaak met een paar minuten al klaar. Ook maken ze de curry hier met veel meer kokosmelk en snijden ze alle groenten in mooie kleine blokjes. Dit ga ik thuis ook maar eens doen (je krijgt een receptenboekje mee naar huis met alle gerechten). 

Je hebt gele, groene en rode curry, in volgorde oplopend in pittigheid. In principe is de basis en bereidingswijze van alle drie de curry's precies hetzelfde, alleen voeg je bij de gele curry kurkuma en geel currypoeder toe, gebruik je voor de groene curry groene pepers en voor de rode curry rode pepers. We waren met z'n drieën, dus we hebben ze alle drie uitgeprobeerd. Zelf vond ik groene curry het lekkerst. Hier het recept voor de groene curry met kip. 

Dit heb je nodig voor groene Thaise currypasta voor 2 personen
2-3 groene pepers
1 sjalot, zeer fijn gesneden
2 cm galangal, zeer fijn gesneden (dit is Thaise gember)
1 knoflookteen, fijn gesneden
2 cm citroengras, zeer fijn gesneden
1 cm gember, zeer fijn gesneden
halve tl geroosterd komijnzaad
halve tl geroosterd korianderzaad
snuf zout



Overige ingrediënten voor de groene curry
kleine aubergine (bijv. bolaubergine), in mooie kleine blokjes (je kunt ook andere groenten gebruiken zoals broccoli, bloemkool of aardappel)
een halve ui, gesnipperd
70 gram kip in stukjes (of rundvlees, varken, vis of tofu)
1 tl suiker
1 el vissaus of sojasaus
3 kafferlimoenblaadjes 
2 takjes zoete basilicum
225 ml kokosmelk
225 ml water 

Maak eerst de currypasta: doe alle ingrediënten voor de pasta in een vijzel. Vijzel tot alles goed fijn gemalen is. Dit is best veel werk en een halve work-out. Thuis zou ik het gewoon met de staafmixer of blender pureren. Als je een vijzel gebruikt, zorg dan dat je alles heel fijn snijdt (dit scheelt een hoop gevijzel). 

Maak daarna de curry: doe de kokosmelk in een pan en breng langzaam aan de kook. Roer totdat er olie vrijkomt. Voeg de currypasta en de kip toe en roer tot de kip bijna gaar is. Voeg nu de groenten, het water, de suiker, vissaus en zout toe. Zet het vuur hoger en roer. Voeg, als alles gaar is, de basilicum en kafferlimoenblaadjes toe. Proef of de curry goed op smaak is. Voeg anders nog wat zoets, zouts, pittigs of kokosmelk toe. Serveer met jasmijnrijst.




Ondertussen zit de eerste week van onze reis er alweer bijna op en heb ik al heel veel receptinspiratie opgedaan! Vooral op de markt en bij kraampjes langs de straat kun je de lekkerste gerechten krijgen, ter plekke vers bereid. Sommige gerechten zien er wel heel raar uit (zoals zwarte jelly achtige spaghettislierten in een soort van limonadebeker en pork balls op een stokje), waar ik me (nog) niet aan durf te wagen. Wel heb ik gister een sprinkhaan geprobeerd, maar die smaakte nogal melig. Dus wie weet dat ik me later deze vakantie nog eens ga wagen aan ander Thaise eetgewoonten. Wat is jouw favoriete Thaise gerecht? En aanraders zijn altijd welkom!

p.s. Als je het recept van de andere gerechten graag wilt, stuur dan even een mailtje naar yellowlemontreeblog@gmail.com


Sticky rice met mango en pompoen in kokosmelk