HOME ABOUT RECIPES RECIPES HOTSPOTS CONTACT

maandag 25 november 2013

Foodblogswap: glutenvrije, tarwevrije, suikervrije low carb amandel pancakes



Deze keer kookte ik voor de foodblogswap van de blog van Lianne. De focus lag op tarwevrije, glutenvrije, suikervrije en zuivelvrije foodies. Normaal gesproken ben ik me hier niet zo van bewust, dus daarom vond ik het extra leuk om hier eens mee te koken. Ik moet er niet aan denken nooit meer tarwe, suiker en vooral zuivel te eten. Dat lijkt me zo lastig als je van lekker eten houdt. Ik vind het dan ook echt bijzonder dat Lianne haar blog, ondanks haar allergie, toch vol staat met lekkere recepten.

Deze pancakes zijn gemaakt van amandelmeel en plantaardige melk en zijn daarom tarwevrij, glutenvrij, suikervrij en ook nog eens low carb. Het originele recept zorgt voor een best vloeibaar beslag. Ik gebruikte wat meer amandelmeel en amandelmelk in plaats van sojamelk omdat ik van wat dikkere pancakes houd. 

Dit recept is goed voor 15 pancakes
150 gram amandelmeel (te koop bij de Turkse winkel of natuurwinkel)
3 eieren
150 ml amandelmelk
2 el kaneel
1 el agavesiroop
1 el kokosrasp
1 banaan
handje blauwe bessen

Kluts de eieren in een kom. Voeg het amandelmeel, de amandelmelk, kaneel, kokosrasp en de agavesiroop toe en roer goed door elkaar. 

Verwarm een koekenpan op het vuur. Als je een goede anti-aanbaklaag hebt, hoef je geen (kokos)olie of boter te gebruiken (en heb je ook nog eens een gezondere variant). 

Schep met een soeplepel mooie rondjes beslag in de pan. Bak op middelhoog vuur tot in de bovenkant kleine belletjes verschijnen. Schep het pannenkoekje los en draai om. Bak nog even aan deze kant. Ze hebben niet lang nodig! Herhaal tot al het beslag op is. 

Snijd ondertussen de banaan in dunne plakjes. Leg deze tussen de pancakes samen met de blauwe bessen. Schenk er nog wat extra agavesiroop overheen en bestrooi met wat kokosrasp. Serveer met de rest van het fruit.