HOME ABOUT RECIPES RECIPES HOTSPOTS CONTACT

donderdag 9 januari 2014

Review: onverwoestbare bewaarbakjes?


Het klinkt best burgerlijk: kunstof bakjes om eten in te bewaren, maar sinds ik een paar bakjes uit de Tupperware-collectie van mijn oma in de kast heb staan, ben ik om. 

Toen Rosti Mepal vroeg of ik hun Volumia bewaardoosjes wilde reviewen, was ik benieuwd of ze net zo stevig zijn als de bakjes van Tupperware. Mijn oma heeft haar Tupperware namelijk al ruim 40 jaar en gebruikt het dagelijks. Eigenlijk is het onverwoestbaar. Het enige dat erover te zeggen valt is dat de kleuren wat uit de mode zijn, maar ze functioneren nog alsof ze nieuw zijn. Daarnaast is een van mijn goede voornemens voor dit jaar om minder eten weg te gooien en meer te bewaren. 

Doorstaan de Volumia bewaardozen de test?


Wie
Bewaardoos Volumia van Rosti Mepel in de formaten 500 ml, 1 liter en 1,5 liter in drie fancy kleuren lavendel, violet en deep purple. Rosti Mepal maakt al meer dan 60 jaar duurzame kunststof producten. Weet je nog die gekleurde schoolbekers waar je vroeger melk in mee naar school nam? Dat is Rosti Mepal

Wat belooft het product?

Zoals de productomschrijving zegt ronde kunststof opbergdoos van Rosti Mepal voorzien van een transparante deksel en geschikt voor het bewaren en serveren van gerechten en ingrediënten.

Gebruiksgemak
Dit vereist niet erg veel toelichting, maar toch. Schep het gerecht, de ingrediënten of koekjes die je wilt bewaren in het bakje. Met het zachte deksel sluit je de schaal luchtdicht af. Het lekt niet, dus ook handig om mee te nemen. De bewaardozen zijn erg gemakkelijk in gebruik, maar dat is dan ook niet zo ingewikkeld. 



Uiterlijke verschijning
Deze bewaardozen maken een eind aan het suffe imago van bewaarbakjes. Bij een kunststof opberdoos denk je al gauw aan verkleurd wit of mat grijs, maar deze bewaardozen zijn in dertien fancy kleuren verkrijgbaar, zoals lime, rubin red en deep purple. Het oog wil natuurlijk ook wat. 



Must have-factor
Onverwoestbare kunststof bewaardozen zijn toch wel een must have in de keuken om restjes eten of ingrediënten luchtdicht in te bewaren. Als je ze nu aanschaft, heb je er je hele leven plezier van. Het is dus wel duurzaam, maar helemaal onmisbaar zijn ze niet. Je kunt het eten ook gewoon in een verwoestbaar bakje bewaren of gewoon je bord leegeten.



Eindoordeel
Al met al ben ik zeer tevreden over de Rosti Mepal bewaardozen. De bakjes zijn robuust, stevig en werken inderdaad prima als opbergdoos voor het bewaren van gerechten en ingrediënten. Zo zijn mijn koekjes na een week nog niet zacht geworden en ook het restje linzensalade met bieten smaakt na een paar dagen nog even lekker. Ook handig om je ontbijt, zoals havermoutpap of kwark, 's ochtends in mee te nemen naar college of het werk. Of Rosti Mepal ook onverwoestbaar is, weet ik pas over 40 jaar. Wel is het bakje al een keer gevallen en het is nog heel (de deksel vloog er gelukkig ook niet af). Dus dat is een kleine test die de Volumia bakjes doorstaan hebben. Het is dat het nog net geen zomer is - alhoewel je deze week wel bijna met zonder jas naar buiten kon - maar anders hadden deze bakjes me ideaal geleken om je picknick mee te nemen naar het park. 



Hoe bewaar jij jouw gerechten?