HOME ABOUT RECIPES RECIPES HOTSPOTS CONTACT

woensdag 1 januari 2014

Pumpkin pie & toch best wel voornemens

Goedemorgen! Vandaag is het 1 januari 2014. Een nieuw jaar! Waarschijnlijk slaapt iedereen nog of zit je aan het champagne-ontbijt met overgebleven oliebollen. Eigenlijk doe ik niet aan goede voornemens. Waarom zou je op 1 januari opeens wel gaan sporten terwijl ik het me elke week opnieuw voorneem? Maar goed, je ontkomt er niet aan. Ik neem me gedurende het jaar toch altijd van alles voor. Ik houd namelijk van lijstjes maken met to do activiteiten en plannen en recepten die ik nog echt moet maken. 

Wat staat er op jouw lijstje? 



Hier daarom mijn lijstje. Niet persé voor 2014, maar voor de aankomende jaren:
- Fotograferen met de analoge camera die van mijn moeder is geweest
- Vaker zelf brood bakken en saffraan buns en zelf crackers maken
- Experimenteren met scones zoals scones met cranberry en chocolade of met koffie en frambozen 
- Nog meer oud servies verzamelen en een mooie kast aanschaffen om het in te zetten
- Met homemade jam, lemon curd, mosterd en ketchup op een markt staan en nog meer zelf maken, zoals pindakaas en chocopasta
- Pumpkin pie bakken
- Mijn master halen, afstuderen en psycholoog worden
- Minstens twee keer per week sporten
- Naar New York 
- Net als vroeger weer minstens twee stedentrips per jaar
- Tweedehands houten stoelen verzamelen en deze in een leuk pastelkleurtje verven. En mijn oude houten kastje van vroeger schuren en verven
- Verder bouwen aan mijn nieuwe site via Wordpress
- In het weekend verse sinaasappels persen
- Leren zelf kleren te naaien
- Een fotoboek maken van Thailand. En van Berlijn. En van al mijn andere vakanties
- 1000 volgers op Bloglovin
- Mijn oude kleren en spullen uitzoeken en naar de kringloop brengen
- Zelf Baileys maken
- Hardloopschoenen en een hardloopoutfit aanschaffen en minstens 5 km aan één stuk kunnen rennen
- Als ik niet weet wat ik aan doe en mij tien keer omkleed mijn kleren gelijk terughangen in de kast en niet op een hoop gooien
- Meer boeken lezen en vaker de krant lezen
- Alle bewaarde rapporten, tekeningen en zwemdiploma's uitzoeken en in een koffer vol herinneringen stoppen
- Een kookboek schrijven
- Terug naar Australië en ook meteen langs Nieuw-Zeeland, Fiji, de Filipijnen en Vietnam
- De meest amazing shorbread rocky road salted caramel brownies bakken
- Alle series en films kijken die ik al heel lang wil kijken
- Elke maand een zelfbedachte burger maken zoals een risottoburger, bonenburger, kikkererwtenburger en lamsburger
- Vaker naar de Kringloopwinkel en zo mijn inrichting bij elkaar verzamelen
- Een koksopleiding of iets in die trant volgen
- Blij zijn en heel veel nieuwe recepten uitproberen




In het kader van nog even ongezond doen geen gezond recept van de maand, maar deze pumpkin pieAls je het nieuwe jaar met deze taart begint, kan het sowieso niet meer stuk. Pumpkin pie stond al enige tijd hoog op mijn bake-before-you-die-list. Deze kan ik dus alvast van mijn lijstje strepen (dit werkt altijd heel motiverend: iets op je lijstje zetten dat je al bereikt hebt, kun je gelijk één voornemen doorstrepen). 


Pumpkin pie
voor de deegbodem
250 gram bloem
125 gram poedersuiker
150 gram koude ongezouten boter in blokjes
1 groot ei
snuf zout

Mijn zusje vroeg of ik samen met haar deze taart wilde bakken. In Jamie's reizen vonden we een pumpkin pie recept. Bij een pie hoort een crust bodem. Zo'n bodem is even wennen, omdat het wat flauw kan zijn vergeleken met bijvoorbeeld een koekbodem. Wij voegden daarom wat extra suiker en een snuf zout toe en spiceten we het wat op.

voor de vulling
1 pompoen van 750 gram
500 ml volle melk
200 gram lichtbruine suiker
1 vanillestokje, in de lengte gesplitst, zaadjes eruit geschraapt
2 grote eieren
2 el ahornsiroop
2 tl kaneel
1/2 tl kruidnagel
1/2 tl gemberpoeder



Maak eerst de deegboden. Dit kan met de hand of in de keukenmachine. Zeef de bloem en poedersuiker in een mengkom. Doe de blokjes koude boter erbij en meng met je vingers tot er grove kruimels ontstaan. Doe het ei erbij en een scheutje melk en kneed het deeg tot een gladde bal. Kneed niet te lang, anders wordt de bodem taai en niet juist kruimelig en krokant. Of meng alles in de keukenmachine met de deeghaken. 

Bestuif het aanrecht met bloem en druk de deegbal uit tot een dikke, platte schijf. Bestuif nog met wat bloem en wikkel het deeg in vershoudfolie. Leg het deeg 30 minuten in de koelkast. Vet een taartvorm in met boter. Rol het deeg uit op een met bloem bestuifd aanrecht tot het een dikte heeft van ongeveer een halve centimeter. Leg het deeg in de springvorm. Druk goed aan in de rand. Snijd de randjes die overhangen eraf. Prik met een vork gaatjes in het deeg, doe er folie omheen en zet de bodem nog eens 30 minuten in de vriezer. 

Verwarm de oven voor op 180 graden. Schil ondertussen de pompoen en snijd in blokjes. Doe de pompoen, de volle melk, de suiker, de vanille met stokje en zaadjes in een pan en zet op matig vuur. Blijf roeren zodat het niet aanbrandt en draai het vuur laag zodra het mengsel kookt. Laat 20 minuten zachtjes pruttelen tot de pompoenstukjes zacht en gaar zijn terwijl je regelmatig roert. Haal de pan van het vuur, haal het vanillestokje eruit en voeg de kruiden en ahorn siroop toe. Pureer het mengsel met de staafmixer tot een glad en fluweelzacht mengsel. Laat de vulling afkoelen met het deksel op de pan (anders komt er een vliezig laagje op). 

Bak de bodem terwijl het pompoenmengsel staat af te koelen blind. Leg een stuk bakpapier in de deegbodem en druk goed aan in de rand. Vul de bodem met droge bonen en bak de bodem 10 minuten blind in de oven. Haal de rijst en het stuk bakpapier eruit en zet de vorm nog 10 minuten in de oven tot deze koekachtig is. Laat afkoelen en verlaag de temperatuur van de oven naar 160 graden. 

Kluts de eieren en roer ze door het afgekoelde pompoenmengsel. Schenk het mengsel in de deegbodem en zet de taart ongeveer 30 minuten in de oven tot het oppervlak gestold is. De vulling mag van binnen nog een beetje lobbig zijn. Laat de taart afkoelen en serveer met een lepel crème fraiche. 

Een heel mooi, gelukkig, geweldig, leuk nieuw jaar met veel taart!